رژ لب دائم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از تکنیک‌های آرایش دائمی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌است، رژلب دائمی است. البته تکنیک‌های آرایش دائم، دائمی نیستند و نیمه‌ دائمی محسوب می‌شوند اما چون ماندگاری نسبتا طولانی دارند، به آن آرایش دائمی می‌گویند. در ادامه با رژلب دائمی و عوارضی که ممکن است داشته باشد، بیشتر آشنا می‌شوید.

رژلب دائمی چیست؟

رژلب دائمی نوعی روش تتوی زیبایی نیمه‌دائمی است که با وارد کردن رنگدانه‌ها به لب‌ها با استفاده از سوزن‌های ریز انجام می‌شود. این روش گاهی اوقات تتوی لب نیز نامیده می‌شود اما بیشتر یک روش آرایش برای بهبود ظاهر لب است تا هنر سنتی تتو. رژلب دائمی لب با تغییر رنگ و شکل لب‌ها برای ایجاد لب‌هایی با ظاهر جوان‌تر انجام می‌شود. لب های هر کسی متفاوت است و هیچ معیار زیبایی ثابتی برای آن وجود ندارد. اما اگر دوست دارید ظاهر یا رنگ لب‌هایتان را تغییر دهید، ممکن است به انجام تتوی لب یا رژلب دائمی علاقه داشته باشید.

با این حال، جنبه‌های زیادی از این روش وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • میزان تحمل درد توسط شما
  • بودجه‌ای که در نظر دارید
  • عوارض جانبی احتمالی

بیشتر بخوانید: جراحی سنترال لب چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک‌های انجام رژلب دائمی

اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً روش تتوی رژلب دائم چیست بهتر است بدانید که تتوی رژلب به عنوان میکروپیگمنتیشن لب نیز شناخته می‌شود. تاتو رژلب یکی از تکنیک‌های آرایش دائمی و نیمه‌دائمی لب و نوعی خالکوبی به حساب می‌آید. به کمک این روش می‌توان لب‌های شما را رنگ و قرینه‌سازی و حتی کمی برجسته‌تر کرد. بهتر است بدانید که تتوی رژلب کاملاً شبیه یک خالکوبی معمولی نیست، اما بسیار شبیه است. روند هر دو تقریباً یکسان است، اما در روش تتوی رژ لب از رنگ‌دانه‌ها استفاده می‌شود درحالی‌که در یک تتو یا خالکوبی معمولی از جوهر خالکوبی استفاده می‌شود.

تتوی رژ لب با رنگ‌دهی به لب‌های شما باعث افزایش و ماندگاری زیبایی شما می‌شود. این روش آرایش زیبایی دائم و نیمه دائم خود دارای دو تکنیک شیدینگ لب و رژلب کامل است. در تکنیک اول که به آن سایه‌ی لب هم گفته می‌شود، پیگمنتر سعی می‌‌کند نواحی خارجی لب‌ها را تیره‌تر از قسمت‌های داخلی رنگ کند اما در تکنیک دوم کل ناحیه لب‌ها توسط پیگمنتر به‌طور یکنواخت رنگ می‌شود. اینکه کدام روش مناسب شما است کاملا به سلیقه و ترجیحات شخصی خودتان بستگی دارد. اگر پوست تیره‌ای دارید، برای انتخاب رنگ مناسب با پیگمنتر مشورت کنید.

رژلب دائمی چطور انجام می‌شود؟

روش اجرای رژلب دائم شبیه تتوی لب است و به روش زیر انجام می‌شود:

  • فرد متخصصی که این کار را انجام می‌دهد، لب‌های شما را بی‌حس می‌کند تا درد و ناراحتی کمتری احساس کنید.
  • در حالی که منتظر اثرگذاری کامل عامل بی‌حس‌کننده هستید، متخصص مربوطه شکل و رنگ موردنظر شما برای ظاهر نهایی لب و همچنین طرح‌هایی را که به تأیید شما نیاز دارد بررسی می‌کند.
  • سپس با استفاده از سوزن‌های کوچک، رنگدانه‌ای با ظاهر طبیعی به لب‌های شما وارد می‌کنند. این کار در چندین لایه انجام می‌شود تا یک رنگ یکنواخت روی لب‌های شما ایجاد شود.
  • در کل، این فرآیند می‌تواند بین ۱ تا ۳ ساعت طول بکشد.

مدت زمان انجام رژلب دائمی چقدر است؟

معمولاً دو ساعت طول می‌کشد تا فرایند تتوی رژلب انجام شود، اما طول مدت تتو به این که چه نوع نتیجه‌ای می‌خواهید، بستگی دارد. توصیه می‌کنیم حتماً قبل از انجام تتو، برنامه‌ی روزانه‌ی خود را کاملاً مشخص کنید زیرا لب‌های شما پس از تتوی لب، بسیار حساس خواهند شد همچنین، حتماً قبل از عمل تتوی رژلب، به‌اندازه‌ی کافی غذا بخورید.

بیشتر بخوانید: آیا فیلر زدن برای همه مناسب است؟ خطرات و عوارض فیلر

آیا انجام رژلب دائمی درد دارد؟

قبل از انجام این کار، ماده‌ا‌ی بی‌حس‌کننده روی لب‌های شما استفاده می‌شود تا درد و ناراحتی را به حداقل برساند. هرچه میزان تحمل درد شما کمتر باشد، ممکن است بیشتر احساس ناراحتی کنید. با این حال، برخی از افراد ممکن است اصلاً درد زیادی احساس نکنند. برای کاهش احتمال احساس درد، ممکن است قبل از انجام این کار، مصرف استامینوفن یا مسکن‌های دیگر به شما توصیه شود. از مصرف ناپروکسن، ایبوپروفن یا آسپرین از قبل و همچنین مکمل‌هایی مانند روغن ماهی، سیر، جینکو و ویتامین E خودداری کنید؛ این‌ها می‌توانند خونریزی و کبودی محل انجام تتو را افزایش دهند.

این نوع تتو چقدر دائمی است؟

رژلب دائمی برخلاف اسمی که دارد، روشی نیمه‌دائمی در نظر گرفته می‌شود. یعنی برای حفظ نتایج آن باید هر چند سال یکبار این روند را تکرار کنید. لایه‌برداری مکرر لب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سیگار کشیدن، همگی می‌توانند رنگ‌دانه‌های تزریق‌شده را سریع‌تر از بین ببرند.

التیام و بهبودی رژلب دائمی و مراقبت پس از آن

روند بهبودی این روش شبیه به تتو است. تورم و قرمزی را بعد از تتو مشاهده خواهید کرد که می‌توانید با کمپرس یخ یا سرد به درمان آن کمک کنید. اگرچه ممکن است فکر کنید که بانداژ کردن لب‌هایتان بهتر است، اما برای کسب بهترین نتیجه باید اجازه دهید آن‌ها در هوا خشک شوند. همان‌طور که لب‌های شما شروع به التیام پیدا کردن می‌کنند، پوست آن حدود یک هفته پوسته پوسته می‌شود. این پوسته‌ها را جدا نکنید چون ممکن است باعث ایجاد زخم و غیریکنواخت شدن رنگ لب‌ها شود.

برای تسکین و محافظت از لب از وازلین روی لب‌ها استفاده کنید. همچنین بهتر است برای چند هفته تا بهبودی لب‌هایتان، از تمرینات شدید اجتناب کنید. در این مدت از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید. اگر لب‌هایتان تیره‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردید، نگران نباشید. این یک عارضه‌ی جانبی طبیعی است که با بهبودی لب‌های شما از بین می‌رود.

انتظار داشته باشید تا حدود یک ماه طول بکشد تا نتیجه‌ی کامل و نهایی رژلب دائم را مشاهده کنید. ممکن است متخصص زیبایی که این کار را برای شما انجام داده، در این مدت، یک بار برای بررسی شرایط، با شما قرار ملاقات بگذارد. برای دستیابی به رنگ دقیق مورد نظر، ممکن است پس از چند ماه به یک جلسه ترمیم هم نیاز باشد.

مزایای رژلب دائمی

از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای تتوی لب، رژلب کالباسی و گلبهی است که طرفداران زیادی دارد زیرا علاوه بر زیبایی و رنگ‌دهی به لب‌ها، ظاهر طبیعی آن‌ها را حفظ می‌کند. در ادامه به تعدادی از مزایای تتوی رژلب اشاره خواهیم کرد:

  • زمانی که رنگ طبیعی لب‌ها تغییر می‌کند، تتوی لب به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. بهتر است بدانید که با افزایش سن، درخشندگی و جوانی پوست‌تان را از دست می‌دهید پس چه بهتر که از یک‌سری روش‌ها برای بازیابی جوانی خود استفاده کنید.
  • تتوی لب یک آرایش نیمه‌دائمی است که در طول شبانه‌روز بر روی لب‌های شما می‌ماند همچنین مانند رژ لب باعث لک بر روی لباستان نمی‌شود.
  • زمان لازم برای آرایش و حاضر شدنتان را کاهش می‌دهد.
  • مدت ماندگاری تتوی رژلب بین ۱ تا ۵ سال است. بهتر است بدانید که نتیجه و میزان ماندگاری بر اساس شرایط افراد و نوع پوست و مواد به‌ کار رفته متفاوت خواهد بود. تتوی رژ لب روش نگهداری و مراقبتی خاصی ندارد، این مورد یک مزیت عالی برای آن به حساب می‌آید.
  • این مورد را در نظر بگیرید که تتوی رژلب در واقع صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید انواع لوازم آرایش لب است.
  • تتوی رژ لب می‌تواند به حجیم‌تر و پرتر به‌ نظر رسیدن لب‌های شما کمک کند اما اگر به دنبال لب‌هایی کاملا پر و برجسته هستید، فیلر لب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر از جمله افرادی هستید که به انواع رژلب و لوازم آرایشی لب حساسیت دارید، تتوی رژلب می‌تواند یک گزینه‌ی جایگزین مناسب برای شما باشد.

عوارض جانبی احتمالی و اقدامات احتیاطی

رژلب دائمی همان عوارض و خطرات تتوی سنتی را به همراه دارد. عوارض جانبی جزئی قابل انتظار است، اگرچه با بهبودی لب‌های شما، این عوارض کاهش می‌یابد. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • تورم
  • کبودی
  • درد

سایر عوارض جانبی احتمالی عبارت هستند از:

  • خارش
  • کهیر
  • جای زخم
  • برجستگی‌های پوستی
  • رنگ غیر یکنواخت
  • بیماری‌های منتقله از طریق خون بر اثر استفاده از تجهیزات مشترک

بدون مراقبت و درمان مناسب، لب‌های شما ممکن است عفونی شوند. اگر متوجه علامت‌های زیر شدید با پزشک تماس بگیرید:

  • تورم بیش از حد
  • بدتر شدن درد
  • ایجاد چرک در لب‌ها
  • تب و لرز به علت عفونت شدید

چگونه بهترین فرد را برای انجام این کار انتخاب کنیم؟

در حالی که رژلب دائم در واقع همان تتوی روی لب است، این روش معمولاً توسط متخصص زیبایی یا تکنسین تتوی زیبایی انجام می‌شود نه تتو آرتیست‌های سنتی. به این دلیل که زیبایی‌شناسان به این توانایی مجهز شده‌اند که به شما کمک می‌کنند لب‌هایی با ظاهر جوان‌تر داشته باشد و حتی کمی شکل آن را تغییر می‌دهند؛ نه‌ اینکه فقط رنگ آن را عوض کنند.

هنگامی که به‌دنبال ارائه‌ دهنده‌ی این خدمات هستید، مطمئن شوید که دارای مجوزهای لازم باشند و به‌اندازه‌ی کافی تجربه داشته باشند. همچنین باید بتوانید مجموعه‌ای از نمونه‌کارهای آن‌ها را ببینید تا بررسی کنید که آیا تبحر کافی دارند یا نه. رژلب دائمی باید فقط در یک مرکز مراقبت از پوست یا مطب پزشکی انجام شود.

بیشتر بخوانید: بوتاکس: کاربردهای زیبایی و پزشکی

آیا رژلب دائمی، رنگ لب‌ها را پررنگ می‌کند؟

این تصور که تتوی رژلب مساوی با لب‌هایی پررنگ است، اشتباه است و فکر نکنید اگر تتوی لب انجام دهید، تنها گزینه‌ی پیش روی شما یک رنگ غلیظ است! در واقع رژ لب‌های دائمی برای تقویت طبیعی رنگ لب‌هایتان طراحی شده‌اند بنابراین می‌توانید لب‌هایتان را فقط با یک برق لب یا پالم لب به‌ راحتی بپوشانید در حالی‌ که رنگ لب‌هایتان همچنان طبیعی به نظر می‌رسد. اگر قصد دارید به مهمانی بروید یا به هر دلیلی می‌خواهید کمی بیشتر آرایش کنید، می‌توانید هر رنگ رژ لبی را که دوست دارید بر روی تتوی رژلب خود استفاده کنید با توجه‌ به این ویژگی می‌توان گفت که تتوی رژلب یک گزینه‌ی عالی برای هر خانمی است.

آیا رژ لب دائمی باعث حجیم‌شدن لب‌ها می‌شود؟

اگر چه رژ لب دائمی می‌تواند لب‌های شما را پررنگ‌تر و زیباتر کند، اما لب‌های شما را پرتر نخواهد کرد. ممکن است به نظر برسد که لب‌ها پرتر شده‌اند اما بهتر است بدانید که تتو رژلب فقط رنگ لب‌های شما را افزایش می‌دهد و بر روی حجم آن‌ها تأثیر چندانی ندارد.

تفاوت فیلر لب با رژ لب دائمی چیست؟

بین فیلر لب و آرایش نیمه‌دائمی لب تفاوت زیادی وجود دارد. پرکننده‌ها و فیلر لب باعث پرتر و حجیم‌شدن لب‌های شما می‌شوند و همچنین می‌توانند به متعادل‌تر به‌ نظر رسیدن آن‌ها کمک کنند. آرایش نیمه‌دائمی لب مانند تتوی لب به لب‌های شما رنگ می‌بخشد و همچنین به قرینه شدن و تعادل آن‌ها کمک می‌کند.

آیا  رژلب دائمی بی‌خطر است؟

اگر تمام سوزن‌های استفاده‌شده استریل شده باشند و این کار را در یک سالن حرفه‌ای یا مطب متخصص پوست انجام دهید، می‌توان گفت که تتوی رژ لب نسبتاً ایمن است. با این‌ حال، این بدان معنا نیست که خطر واکنش‌های آلرژیک و عفونت وجود ندارد حتی اگر این کار توسط یک متخصص انجام شود.

همانطور که قبلا گفتیم، یک مورد نگران‌کننده درباره‌ی تتوی لب، این است که احتمال دارد در اثر استفاده از این روش دچار تبخال شوید بنابراین حتی اگر فقط یک بار در زندگی خود تبخال داشته‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که تتوی رژ لب باعث فعال‌شدن ویروس شود. اگر این احتمال فعال‌شدن تبخال و عفونت، شما را می‌ترساند، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های دیگر آرایش لب را امتحان کنید.

چه کسانی نباید رژلب دائمی را انجام دهند؟

از جمله گروه‌هایی که به ‌هیچ‌وجه نباید تتوی رژ لب انجام دهند می‌توان به زنان باردار و مادران شیرده اشاره کرد. بهتر است قبل از هر نوع اقدام زیبایی حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. علاوه بر مادران باردار و شیرده، افرادی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستند، نباید نسبت به تتوی لب‌های خود اقدام کنند:

  • بیماری‌های قلبی، سوفل قلب، ایمپلنت دریچه قلب، تب روماتیسمی و افتادگی دریچه میترال قلب
  • هموفیلی
  • فشار خون بالا یا کنترل نشده
  • سیروز کبدی
  • هپاتیت
  • اختلالات پلاکت خون
  • دیابت
  • اگزما یا پسوریازیس در ناحیه‌ی لب
  • سابقه‌ی زونا در ناحیه‌ی مربوطه
  • اختلالات خودایمنی از هر نوع MS و لوپوس یا موارد مشابه
  • تعویض مفصل (ممکن است قبل از انجام تتو لب نیاز به آنتی‌بیوتیک باشد.)
  • HIV و AIDS
  • تشنج
  • خال و نواحی برجسته در ناحیه ابرو یا اطراف آن
  • مصرف آکوتان (داروی آکنه) در یک سال اخیر
  • شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی
  • پیوند اعضا
  • انواع درمان‌های پوستی مانند لیزر (قبل و بعد تتوی لب)
  • میکرونیدلینگ و فیلر در ناحیه لب

کلام آخر

رژلب دائم نوعی تتوی لب برای دستیابی به لب‌هایی خوش‌فرم و خوشرنگ است. این کار در مراکز زیبایی انجام می‌شود و بهتر است که قبل از انجام این کار، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگر در نهایت تصمیم گرفتید که این کار را انجام دهید، مراکز معتبر که مجوز و صلاحیت کافی دارند انتخاب کنید تا عوارض جانبی و مشکلات رژلب دائمی را به حداقل برسانید. همین الان می‌توانید با کاینیک ما تماس گرفته و اولین وقت مشاوره‌ی خود را با متخصصین مجرب تعیین کنید یا در بخش زیرین سوالات و نظرات خود را بنویسید تا در زودترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منابع: healthline، beautyandthebrows

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *