آیا فیلر زدن برای همه مناسب است؟ خطرات و عوارض فیلر

این روزها مردم به دنبال درمان‌هایی برای صاف کردن خطوط لبخند و چروک اطراف چشم‌ها و البته حجیم کردن لب‌ها، گونه‌ها و دست‌های خود هستند. یکی از این روش‌های درمانی تزریق فیلر است . تزریق فیلرهای پوستی به صورت و دست‌ها می‌تواند ظاهر خطوط صورت را بهتر کند و حجم ناشی از سن یا شرایط پزشکی خاص را کاهش دهد. مردم با استفاده از فیلرهای پوستی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، گزارش می‌دهند که از نتایج درمانی خود بسیار راضی هستند.

با این حال، فیلرهای پوستی برای همه مناسب نیستند. این نوع فیلرها ممکن است برای افرادی که شرایط خاصی دارند، مانند اختلالات خونریزی یا برخی حساسیت‌ها، مناسب نباشد. آگاه باشید که همه‌ی محصولات پزشکی دارای مزایا و خطراتی هستند. FDA به شما توصیه می‌کند که حتماً با یک ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی دارای مجوز کار کنید که در زمینه‌ی تزریق فیلرهای پوستی مجرب است، درباره‌ی آن‌ها، آناتومی شما و مدیریت عوارض آن آگاه بوده و مهم‌تر از همه، خطرات و فواید آن را قبل از ارائه‌ی درمان به شما می‌گوید.

فیلر پوستی چیست؟

فیلرهای پوستی مواد ژل مانندی هستند که به زیر پوست تزریق می‌شوند. از آن‌ها برای ایجاد ظاهری صاف یا پرتر یا هر دو استفاده می شود. FDA فیلرهای پوستی را به عنوان ابزار پزشکی معرفی می‌کند. همان‌طور که در کارآزمایی‌های بالینی گزارش شده‌است، اثرات بیشتر فیلرهای پوستیِ تاییدشده توسط FDA موقتی است زیرا از موادی ساخته شده‌اند که بدن در نهایت آن‌ها را تجزیه و جذب می‌کند. برای حفظ اثر مورد نظر، ممکن است لازم باشد تزریق تکرار شود.

بیشتر بخوانید: نواحی تزریق فیلر

انواع فیلرهای پوستی

فیلرهای موقت شامل موارد زیر است:

  • هیالورونیک اسید: قندی که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود.
  • کلسیم هیدروکسیل آپاتیت: یک نوع ماده معدنی که از اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی استخوان است.
  • پلی-ال-لاکتیک اسید (PLLA): یک نوع ماده‌ی زیستی تخریب‌پذیر و مصنوعی است.

تنها یک فیلر پوستی مورد تایید FDA وجود دارد که توسط بدن جذب نمی‌شود. این ماده با ذرات پُلی‌مِتیل‌مِتاکریلات (PMMA) معلق در محلولی که حاوی کلاژن گاوی است ساخته می‌شود. ذرات PMMA، گرد، صاف، پلاستیکی و کوچکی هستند.

موارد استفاده‌ی مورد تایید FDA

فیلرهای پوستی برای استفاده‌های خاص در افراد 22 ساله و بالاتر تایید شده‌است. آن موارد استفاده عبارتند از:

  • اصلاح چین و چروک‌های متوسط تا شدید در صورت
  • افزایش پری لب‌ها، گونه‌ها، چانه، حفره‌های زیر چشم، خط فک و پشت دست
  • ترمیم چربی‌های صورت در افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • اصلاح جای آکنه روی گونه

هشدار FDA در مورد فیلرهای تایید نشده

FDA سیلیکون تزریقی یا فیلرهای تزریقی را برای کانتورینگ یا تقویت بدن تایید نکرده‌است. FDA نسبت به تزریق فیلر به سینه‌ها، باسن یا فضاهای بین ماهیچه‌ها هشدار داده‌است. استفاده از فیلر تزریقی برای کانتور کردن بدن یا تقویت بدن در مقیاس بزرگ می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی از جمله دردهای طولانی‌مدت، عفونت، زخم یا تغییر شکل دائمی و حتی مرگ شود.

FDA دستگاه‌های بدون سوزن را برای تزریق فیلرهای پوستی تایید نکرده‌است و نسبت به استفاده از آن‌ها برای تزریق اسید هیالورونیک یا سایر فیلرهای لب و صورت هشدار می‌دهد. انژکتورها (دستگاه‌های بدون سوزن) عموماً از فشار بالا استفاده می‌کنند و کنترل کافی بر محل قرارگیری فیلر را ندارند. صدمات جدی و در برخی موارد آسیب دائمی به پوست، لب‌ها یا چشم‌ها گزارش شده‌است.

FDA همچنین نسبت به خرید یا استفاده از فیلرهای لب و صورت که مستقیماً به عموم مردم فروخته می‌شود هشدار می دهد. آن‌ها مورد تایید FDA نیستند و ممکن است آلوده به مواد شیمیایی و ارگانیسم‌های عفونی باشند. تنها فیلر‌های پوستی مورد تایید FDA، با نسخه‌ی معتبر و توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی مجاز با استفاده از سرنگ با سوزن یا کانول (یک لوله‌ی کوچک انعطاف‌پذیر با نوک صاف که زیر پوست قرار می‌گیرد) ارائه می‌شوند.

خطرات فیلرهای مورد تایید FDA

مانند هر روش پزشکی، استفاده از فیلرهای پوستی خطراتی دارد. بیشتر عوارض جانبی مرتبط با فیلرهای پوستی، مانند تورم و کبودی در مدت کوتاهی پس از تزریق رخ می‌دهد و بسیاری از آن‌ها طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شوند. در برخی موارد، عوارض جانبی ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها بعد ظاهر شوند.

  1. خطرات رایج:
  • کبودی، سرخی، تورم، درد، حساسیت به لمس، خارش، کهیر
  • مشکل در انجام فعالیت‌ها (فقط در صورت تزریق به پشت دست‌ها مشاهده شده‌است)
  1. خطراتی که کمتر رایج هستند:
  • التهاب مانند تورم یا قرمزی ممکن است در نزدیکی محل تزریق فیلر پوستی به دنبال بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی، عفونت‌ها ، واکسیناسیون‌ها یا روش‌های دندانپزشکی ایجاد شود.
  • برآمدگی‌ها در داخل یا زیر پوست (گرهک‌ها یا گرانولوم‌ها) که ممکن است نیاز به درمان با تزریق، خوردن آنتی‌بیوتیک‌ها یا برداشتن به وسیله‌ی جراحی داشته باشند.
  • عفونت
  • زخم‌های باز یا تخلیه‌شونده
  • زخم در محل تزریق
  • واکنش آلرژیک
  • نِکروز (مرگ بافت)

افراد باید قبل از دریافت فیلرهای پوستی با مواد خاص، به ویژه مواد حیوانی، مانند کلاژن، برای آلرژی آزمایش شوند.

  1. تزریق ناخواسته به رگ‌های خونی

جدی‌ترین خطر مرتبط با فیلرهای پوستی تزریق تصادفی به رگ خونی است. فیلری که وارد رگ خونی می‌شود می‌تواند باعث نکروز پوست (مرگ بافت)، سکته‌ی مغزی یا نابینایی شود. با اینکه احتمال وقوع این اتفاق کم است اما اگر اتفاق بیفتد، عوارض ناشی از آن می‌تواند جدی و دائمی باشد.

  1. حذف فیلرهای پوستی

اگر می‌خواهید به دلیل عوارض جانبی، فیلرها را برداشته یا کاهش دهید ، ممکن است برای از بین بردن آن به روش‌های اضافی نیاز داشته باشید. این روش‌ها نیز خطرات خاص خود را دارند. توجه داشته باشید که حذف برخی از مواد پرکننده ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد.

6 نکته‌ی مهم برای مصرف‌کنندگان فیلرهای پوستی تزریقی

  • حتماً ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی دارای مجوز را انتخاب کنید که در زمینه‌های پوست یا جراحی پلاستیک تجربه دارد و برای تزریق فیلرهای پوستی آموزش دیده‌است. ارائه‌دهنده باید از مواد با بسته‌بندی‌های مهر و موم شده با برچسب مناسب و سرنگ‌های از پیش پر شده از فیلر موردنظر و مورد تایید FDA استفاده کند.
  • از ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مجاز خود بخواهید تا بسته‌‌ی فیلر را نشانتان دهد تا بتوانید اطلاعات روی آن را که مورد تأیید FDA است بخوانید.
  • نوع محصولی که باید تزریق شود و خطرات احتمالی آن را بشناسید. بدانید هر محصولی که دریافت می‌کنید باید کجا تزریق شود. اگر سوالی دارید با ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مجاز خود صحبت کنید.
  • فیلرهای پوستی را که مستقیماً به عموم فروخته می‌شوند، نخرید. آن‌ها ممکن است تقلبی، آلوده یا برای استفاده در فیلرهای پوستی مورد تایید FDA تایید نشده باشند.
  • هرگز سعی نکنید فیلرهای پوستی را با استفاده از قلم‌های تزریقی بدون سوزن به خود تزریق کنید.
  • از تزریق هر نوع فیلر یا سیلیکون مایع برای کانتورینگ بدن خودداری کنید.

فیلرهای پوست و محصولات سم بوتولینوم

FDA همچنین محصولات سم بوتولینوم مانند بوتاکس، Dysport، Xeomin و Jeuveau را برای درمان چین و چروک صورت تایید کرده‌است. این محصولات پرکننده‌ی پوست نیستند. آن‌ها داروهای تزریقی هستند که با جلوگیری از سفت شدن ماهیچه‌ها عمل می‌کنند و بنابراین از ظاهر شدن چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده‌ی ایمن از فیلرهای پوستی در ترکیب با بوتاکس و سایر درمان‌ها در مطالعات بالینی هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

اگرچه محصولات سم بوتولینوم از همان باکتری‌هایی که باعث بوتولیسم می‌شوند مشتق می‌شوند اما مقادیر مورد استفاده برای اهداف آرایشی خالص‌سازی شده و از مقدار بسیار کمی استفاده می‌شود.

FDA این داروهای تزریقی را برای بهبود موقت ظاهر خطوط صورت، از جمله خطوط اخم، خطوط پیشانی و پای چشم‌ها تایید کرده است.

عوارض جانبی گزارش‌شده در آزمایشات بالینی، شامل ضعف صورت، افتادگی پلک و افتادگی ابرو است. سایر عوارض جانبی شامل درد موضعی، تورم، قرمزی و کبودی در محل تزریق نیز گزارش شده‌است. در موارد نادر، تزریق منجر به دوبینی، خشکی چشم، یا مشکل در بلع یا تنفس شده‌است. تزریق محصولات سم بوتولینوم برای اهداف زیبایی، در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

این روزها بازار فیلرها بسیار داغ است و بیشتر مردم برای زیباتر کردن خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما موارد ذکرشده نشان می‌دهد که انتخاب پزشک متخصص و حاذق بسیار مهم است. از آن‌جایی که در کلینیک ما پزشکان باتجربه و دلسوزی وجود دارند می‌توانید همین الان وقت مشاوره‌ی خود را تعیین کرده و از تجربیات و تخصص آن‌ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از تزریق فیلر بگیرید. همچنین می‌توانید در بخش زیرین، سوالات و نظرات خود را بنویسید تا در زودترین زمان ممکن متخصصین ما در کلینیک پاسخگوی شما عزیزان باشند.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منبع: FDA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *