جراحی سنترال لب چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در سال‌های اخیر شاهد جراحی‌های زیبایی متنوعی هستیم. یکی از این جراحی‌های پرطرفدار جراحی سنترال لب یا همان جراحی لیفت لب است. لیفت لب نوعی عمل زیبایی دائمی است که فضای بین بینی و لب‌ها را کاهش می‌دهد و لب‌هایی مشخص‌تر و طبیعی‌تر ایجاد می‌کند. انواع مختلفی از روش‌های لیفت لب وجود دارد که به اهداف شخص و ویژگی‌های ظاهری‌اش بستگی دارد. جراح زیبایی با توجه به این موارد نوع جراحی موردنظر را به شخص پیشنهاد می‌دهد تا بهترین نتیجه حاصل شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با این جراحی زیبایی پرطرفدار بیشتر آشنا شوید.

سنترال لب چیست؟

در حقیقت سنترال یا لیفت لب نوعی روش جراحی برای کاهش فضای بین پایین بینی و بالای لب است. لیفت لب بدون استفاده از فیلر یا ایمپلنت برای افزایش حجم، ظاهری چشمگیرتر و جوان‌تر به دهان شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نواحی تزریق فیلر

با جراحی سنترال لب چه اتفاقی میفتد؟

سنترال لب می‌تواند ظاهر لب‌ها را با تغییر موارد زیر عوض کند:

  • پوشاندن دندان‌های بالا که بیش از اندازه در معرض دید هستند.
  • ظاهری حجیم به لب بالایی اضافه می‌کند.
  • گوشه‌ی لب‌های رو به پایین را معکوس می‌کند.
  • خطوط ناشی از پیری را از بین می‌برد.

انواع جراحی سنترال لب چیست؟

  1. لیفت لب بال‌هورن (Bullhorn) (لیفت لب زیر بینی): این عمل زیبایی رایج‌ترین جراحی لیفت لب است. جراح در این روش یک برش منفرد به شکل شاخ گاو در زیر بینی ایجاد می‌کند و سپس، مرکز و کناره‌های لب بالایی را بالا می‌آورد.
  2. لیفت مرکزی لب: در این روش، جراح یک برش در پایه‌ی بینی ایجاد می‌کند تا مرکز لب بالایی را بلند کند.
  3. لیفت لب گوشه‌ای: این روش گوشه‌های دهان را بالا می‌برد تا شخص لبخندی خفیف داشته باشد. این جراحی برای افرادی که لب‌های رو به پایین یا افتاده دارند ایده‌آل است. جراحان زیبایی گاهی لیفت لب گوشه‌ای را با یک روش دیگر لیفت لب ترکیب می‌کنند.
  4. لیفت لب گال‌وینگ (Gullwing) (لیفت مستقیم لب): در این نوع از عمل جراحی، جراح برشی را در امتداد مرز لب بالایی به شکل مرغ دریایی در حال پرواز ایجاد می‌کند. این روش باعث می‌شود که لب بالایی مشخص‌تر شود.
  5. لیفت لب ایتالیایی: این لیفت، ظریف‌تر از لیفت بال‌هورن است و شامل دو برش در هر سوراخ بینی است. در این روش مرکز لب بلند نمی‌شود.
  6. لیفت لب V به Y: جراح شما برشی به شکل حرف V ایجاد می‌کند و برش را به شکل حرف Y می بندد.

نحوه‌ی انجام عمل جراحی چگونه است؟

پیش از جراحی

قبل از هرگونه عمل جراحی لیفت لب باید با جراح زیبایی خود صحبت کرد. آن‌ها معاینه‌ی فیزیکی انجام داده و درباره‌ی سلامت عمومی و اهداف این روش صحبت می‌کنند. هنگامی‌که جراح زیبایی انتظارات فرد را متوجه شود، نوع مناسب لیفت لب را تعیین خواهد کرد.

جراح دستورالعمل‌های خاصی را درباره‌ی نحوه‌ی آماده شدن برای عمل به شما می‌دهد. باید مصرف الکل و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مانند آسپرین و مکمل‌های گیاهی را متوقف کنید. در داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تغییراتی ایجاد نکنید، مگر اینکه ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی آن را تغییر دهد. اگر سیگار می‌کشید، باید چند هفته‌ی قبل و بعد از جراحی آن را ترک کنید.

اگر درباره‌ی روش، عوارض جانبی احتمالی یا نحوه‌ی آماده‌سازی پیش از عمل سوالی دارید، قبل از تاریخ جراحی حتما از جراح خود بپرسید.

در حین عمل جراحی

در روز جراحی سنترال لب، ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی به شما بی‌حسی موضعی می‌دهد تا نواحی تحت عمل را بی‌حس کند. شما در طول عمل لیفت لب بیدار هستید اما هیچ دردی احساس نمی‌کنید. اگر همزمان جراحی زیبایی دیگری مانند لیفت صورت انجام می‌دهید، بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد و در خواب خواهید بود.

جراحان زیبایی در عمل سنترال لب، پوست اضافی بین پایین بینی و لب بالایی را برمی‌دارند و دهان را در موقعیت خود بالا می‌کشند. بسته به نوع لیفت لب ممکن است جراح به جای لب بالایی ناحیه‌ی دیگری از دهان را بالا بکشد. ابتدا جراح در جاهای موردنظر برش(ها) را ایجاد می‌کند. سپس پوست اضافی را برمی‌دارد و لب را در موقعیت خود بلند می‌کند. قاعدتا محل و تعداد برش‌ها بسته به نوع عمل لب هر شخص متفاوت است. جراح در نهایت برش‌ها را با بخیه‌های کوچک می‌بندد.

پس از جراحی

پس از جراحی لیفت لب، شما تحت‌نظر خواهید بود تا زمانی که ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی اجازه دهد به منزل بروید. عموما می‌توانید در همان روزی که عمل جراحی را انجام داده‌اید به خانه بروید. باید از کسی بخواهید که شما را به منزل برساند زیرا با وجود داروی بیهوشی در بدن اجازه ندارید رانندگی کنید.

تیم مراقبت، دستورالعمل‌های خاصی را درباره‌ی نحوه‌ی مراقبت از محل برش و راه‌هایی برای کمک به بهبود پوست به شما می‌دهد. توصیه‌های آن‌ها در اغلب اوقات شامل موارد زیر است:

  • به پشت بخوابید و سرتان را بالا قرار دهید.
  • از صحبت کردن زیاد خودداری کنید.
  • داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در حین بهبودی از نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • غذاهای نرم بخورید که زیاد نیازی به جویدن ندارند.

متداول است که پس از جراحی، تورم، درد و گرفتگی را در ناحیه‌ی تحت عمل تجربه کنید. جراح قرار ملاقاتی را چند روز پس از عمل جراحی تنظیم می‌کند تا بخیه‌ها را بکشد. البته برخی از بخیه‌ها ممکن است جذبی باشند که در این صورت خود به خود جذب پوست می‌شوند.

بیشتر بخوانید: لیفت صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی سنترال لب چقدر طول می‌کشد؟

این نوع جراحی زیبایی لب به طور متوسط کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. این بازه‌ی زمانی ممکن است بسته به نوع لیفت لب که جراح انتخاب کرده و انجام می‌دهد متفاوت باشد.

مزایای جراحی زیبایی سنترال لب چیست؟

  • نتیجه‌ی دائمی دارد.
  • حجم بیشتری به لب می‌دهد.
  • ظاهری جوان‌تر به شخص می‌بخشد.
  • لبخند فرد را زیباتر می‌کند.
  • اعتمادبه‌نفس شخص تقویت می‌شود.

آیا نتیجه‌ی جراحی سنترال لب دائمی است؟

بله، لیفت لب یکی از اشکال دائمی جراحی زیبایی است تا نتایجی طبیعی به ظاهر شخص بدهد. سایر انواع لیفت لب که نیازی به جراحی ندارند شامل تزریق فیلر برای افزایش حجم و تزریق بوتاکس برای جلوگیری از چرخش لب بالایی به داخل هنگام لبخند زدن است. خلاف لیفت لب، این روش‌ها دائمی نیستند.

آیا عمل جراحی سنترال لب دردناک است؟

در طول جراحی سنترال لب، شما بیدار خواهید بود اما هیچ دردی احساس نمی‌کنید. بعد از عمل ممکن است کمی ناراحتی، درد و تورم را تجربه کنید. داروهای ضددرد می‌توانند به شما در مدیریت هرگونه ناراحتی کمک کنند.

عوارض احتمالی جراحی سنترال لب چیست؟

این عمل جراحی نیز مانند هر نوع جراحی دیگر، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • حساسیت به بیهوشی
  • کبودی
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • جای زخم دائمی
  • تورمی که از بین نرود
  • لب‌های نامتقارن

جراحان زیبایی آموزش دیده‌اند که برش‌ها را به گونه‌ای ایجاد کنند که کمترین ردی از خودشان به جا بگذارند و در ظاهر شخص مشکلی ایجاد نکنند. رد این برش‌ها پس از جراحی لب معمولاً خطوط ظریفی هستند که در چین طبیعی زیر بینی پنهان شده‌اند.

با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی پس از جراحی، می‌توان خطر ماندگاری زخم‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش داد. محل برش ممکن است با بهبودی پوست قابل مشاهده باشد اما ممکن است به مرور زمان محو شده و با رنگ طبیعی پوست ترکیب شود.

مدت زمان نقاهت بعد از عمل جراحی سنترال لب چقدر است؟

می‌توان انتظار داشت که محل جراحی در عرض شش تا هشت هفته بهبود یابد. مقداری از تورم و کبودی باید ظرف یک هفته پس از عمل و در عرض یک ماه کاملاً از بین برود. لب‌های شما ممکن است برای چند ماه احساس سفت شدن داشته باشند. در برخی موارد، ممکن است تا شش ماه طول بکشد که لب‌ها کاملا به شکل طبیعی احساس شوند.

چه مدت زمان می‌برد تا نتایج جراحی سنترال لب دیده شود؟

ممکن است تا چهار ماه طول بکشد تا نتایج مطلوب پس از سنترال لب مشاهده شود.

چه زمانی می‌توان به فعالیت‌های عادی برگشت؟

ممکن است روز بعد یا چند روز پس از جراحی بتوانید به سرکار بازگردید. برای حدود دو هفته از انجام فعالیت‌های سنگین مانند تمرینات قدرتی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌کند تا در ایمن‌ترین زمان ممکن به فعالیت‌های معمول خود بازگردید.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت؟

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حساسیت یا عفونت
  • خون‌ریزی بیش از حد
  • تورمی که بدتر می‌شود یا از بین نمی‌رود
  • تب

بیشتر بخوانید: چگونه آثار بخیه را از صورت پاک کنیم؟

سخن آخر

جراحی سنترال لب نوعی عمل برای بزرگ کردن لب‌ها است که فاصله‌ی بین بینی و قسمت بالای لب را کوتاه می‌کند. این جراحی منجر به نتایجی طبیعی با حداقل عوارض جانبی می‌شود. جراح زیبایی ماهر با توجه به این‌که چه چیزی برای آناتومی چهره و اهداف شما مناسب است به شما کمک می‌کند تا نوع مناسب لیفت لب را انتخاب کنید. این جراحی اغلب با سایر روش‌های جوان‌سازی صورت ترکیب و انجام می‌شود. هرکسی دلایل خود را برای انتخاب این روش دارد اما مطمئن شوید که این تصمیم را خودتان می‌گیرید، بدون اینکه تحت‌تأثیر شخص دیگری قرار گرفته باشید. برای گرفتن این تصمیم می‌توانید همین الان با کلینیک ما تماس گرفته و اولین وقت مشاوره‌ی خود را تنظیم کنید. در بخش زیر نیز می‌توانید نظرات و سوالات خود را مطرح کنید تا پزشکان حاذق کلینیک پاسخگوی شما باشند.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منبع: clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *