لیفت صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لیفت صورت (Rhytidectomy) یکی از انواع رایج جراحی زیبایی صورت است که باعث بهبود علائم بصری پیری در صورت و گردن می‌شود. انواع مختلفی از جراحی‌های لیفت صورت وجود دارد که مناسب اشخاص با اهداف متفاوت است بنابراین مهم است که با جراح خود درباره‌ی اینکه چه چیزی برای شما بهتر و مناسب‌تر است حتما مشورت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در کره

لیفت صورت چیست؟

در حقیقت لیفت صورت اصطلاحی کلی برای هر نوع روش جراحی است که با تغییر موقعیت یا برداشتن پوست، چربی یا عضله، علائم پیری در صورت، گردن یا هر دو را بهبود می‌بخشد. علائم پیری که لیفت صورت می‌تواند بازیابی کند عبارتند از:

  • شل شدگی پوست صورت.
  • خطوط عمیق کناره‌های بینی و گوشه‌های دهان.
  • کاهش چربی صورت.
  • افتادگی پوست گونه‌ها، فک یا هردو.
  • پوست شل و چربی اضافی در گردن که شبیه به غبغب است.

لیفت صورت نوعی جراحی ترمیمی زیبایی محسوب می‌شود که بین 7 تا 10 سال باقی می‌ماند اما نمی‌تواند ظاهر شما را به طور اساسی تغییر دهد یا روند پیری را متوقف کند. این نوع جراحی‌ها نمی‌توانند چین و چروک‌های سطحی، آسیب‌های ناشی از نور خورشید یا بی‌نظمی در رنگ پوست را درمان کنند. لیفت صورت، جراحی‌ کاملاً شخصی محسوب می‌شود که برای صورت هر فرد و اهداف موردنظرش، منحصربه‌فرد است.

انواع مختلف لیفت صورت چیست؟

بسته به اینکه کدام ناحیه از صورت و گردن هدف قرار می‌گیرد، انواع مختلفی از جراحی‌های لیفت صورت وجود دارد که عبارتند از:

  1. لیفت صورت به روش سنتی (traditional facelift): این نوع لیفت صورت شامل برش‌هایی در اطراف گوش‌ها، خط مو و زیر چانه است. جراح، پوست را از بافت‌های زیرین جدا کرده و ماهیچه‌ها و سایر ساختارهای حمایت‌کننده‌ی صورت و گردن را سفت می‌کند. جراح همچنین در صورت نیاز چربی اضافی گردن را نیز برمی‌دارد و در ادامه پوست را به روشی طبیعی دوباره روی صورت قرار می‌دهد و پوست اضافی را از بین می‌برد. این جراحی به طور کلی برای افرادی که خواهان بهبود بهینه‌ی پیری به شکل قابل‌توجهی هستند توصیه می‌شود.
  2. لیفت صورت (SMAS rhytidectomy): لیفت صورت به روش SMAS دو سوم پایینی صورت را هدف قرار می‌دهد. در این روش جراحی، جراح ماهیچه‌ها را سفت می‌کند و پوست یا چربی اضافی گونه‌ها و قسمت پایین صورت را از بین می‌برد. لیفت صورت به روش SMAS گونه‌ای از لیفت صورت به روش سنتی محسوب می‌شود.
  3. لیفت عمیق صورت (deep plane facelift): جراح در جراحی لیفت صورت به روش عمیق، چربی و پوست را به صورت یکپارچه بلند می‌کند. در لیفت عمیق معمولاً روی چندین ناحیه از صورت به طور همزمان لیفت انجام می‌شود.
  4. لیفت میانی صورت (mid-facelift): جراحی لیفت میانی صورت، ناحیه‌ی گونه‌ی صورت را درمان می‌کند. جراح چربی را در گونه تغییر می‌دهد و پوست این ناحیه را سفت می‌کند.
  5. مینی لیفت صورت (mini-facelift): جراحی‌ مینی لیفت صورت بر لیفت قسمت پایین صورت و گردن تمرکز می‌کند. این نوع جراحی سریع‌تر و کم‌تهاجمی‌تر از سایر جراحی‌های لیفت صورت است. جراحان معمولاً به افرادی که سن کمتری دارند و فقط علائم اولیه‌ی افتادگی پوست صورت را دارند، مینی لیفت صورت را توصیه می‌کنند.
  6. لیفت پوستی صورت (cutaneous facelift): در این نوع لیفت صورت فقط پوست درگیر می‌شود و معمولاً روی گردن و قسمت پایین صورت متمرکز است.

در بسیاری از موارد، افرادی که عمل لیفت صورت را انجام می‌دهند، هم‌زمان با جراحی لیفت صورت، تحت عمل‌های دیگری نیز مانند لیفت پلک، جراحی زیبایی بینی، ایمپلنت‌های صورت، لیفت ابرو، جوانسازی خط فک و لایه‌برداری پوست نیز قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

لیفت صورت برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین کاندیدها برای جراحی لیفت صورت، بیمارانی هستند که علائم پیری صورت دارند اما هنوز خاصیت ارتجاعی پوستشان را از دست نداده‌اند. به طور کلی، این شامل بیمارانی می شود که بین 40 تا 60 سالگی خود قرار دارند، اگرچه افرادی که جوان‌تر یا مسن‌تر هستند نیز گاهی اوقات می‌توانند کاندید عمل جراحی باشند. به هر حال اگر  از نظر جسمی سالم هستید و شرایط پزشکی خاصی ندارید، سیگار نمی‌کشید، از نظر روانی سالم بوده و انتظارات واقع‌بینانه‌ای از جراحی لیفت صورت دارید می‌توانید تحت این عمل جراحی زیبایی قرار بگیرید.

مراحل انجام جراحی لیفت صورت به چه شکل است؟

از آن‌جایی که جراحی لیفت صورت مخصوص چهره و اهداف منحصربه‌فرد شخص است، بنابراین مهم است که قبل از جراحی با جراح زیبایی خود گفتگوی کاملی داشته باشید و درباره‌ی موضوعات مختلف به نتیجه‌ی واحدی برسید. پیروی از دستورالعمل‌هایی که جراح قبل از جراحی به شما می‌دهد بسیار مهم است. پیروی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا جراحی راحت‌تر انجام شود و روند بهبودی به درستی طی شود.

پیش از جراحی لیفت صورت

پیش از جراحی ترتیبی دهید که کسی شما را به محل جراحی و پس از آن به منزل برساند. همچنین باید شخصی حداقل 48 ساعت اول پس از جراحی، در کنار شما باشد. اگر جراحی لیفت صورت تهاجمی‌تری دارید، مانند لیفت صورت سنتی، ممکن است لازم باشد تا سه هفته از کار خود مرخصی بگیرید. جراحی‌های کمتر تهاجمی، مانند مینی لیفت صورت، معمولاً به پنج تا هفت روز مرخصی از کار نیاز دارند. قبل از جراحی حتماً این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید تا بتوانید بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

قبل از انجام عمل جراحی لیفت صورت، از آماده‌سازی موارد زیر در منزل مطمئن شوید:

  • گاز و حوله‌ی تمیز.
  • تلفن همراه یا تلفنی که در دسترس باشد.
  • پماد یا کرم‌هایی که جراح تجویز کرده‌است.
  • وسایل سرگرمی مانند مجلات، کتاب یا بازی‌های دستی تا در هنگام استراحت بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • مجموعه‌ای از پیراهن‌های گشاد، راحت و دکمه‌دار.
  • دماسنج برای سنجش تب.
  • یخ (فقط در صورت توصیه‌ی جراح).

نحوه‌ی انجام جراحی لیفت صورت

ابتدا از طریق یکی از روش‌های بیهوشی که جراح در نظر گرفته بیهوش خواهید شد. در ادامه بسته به نوع لیفت صورت، برش‌هایی در مکان‌هایی مانند اطراف گوش، قسمت پایین پوست سر، زیر چانه و دهان ایجاد می‌شود. اندازه‌ی برش‌ها نیز بر اساس نوع لیفت صورت شما متفاوت است. لیفت صورت به طور کلی شامل تغییر موقعیت، برداشتن پوست یا چربی صورت و سفت کردن عضلات آن است. بسته به نوع لیفت صورت که انجام می‌شود، جراح ممکن است فقط یکی از این اقدامات یا همه‌ی آن‌ها را انجام دهد. پس از انجام عمل، جراح برش(ها) را با بخیه یا چسب پوست می‌بندد.

پس از جراحی لیفت صورت

بلافاصله پس از جراحی لیفت صورت، وارد فضای ریکاوری می‌شوید. زمانی‌که به ثبات رسیدید می‌توانید بیمارستان را ترک کنید. این روند معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. جراح ممکن است دور صورت را بانداژ کند تا تورم و کبودی به حداقل برسد. همچنین ممکن است لوله‌های درِن کوچکی (برای بیرون کشیدن خون و مایعات اضافه‌ی بدن) نیز داشته باشید.

قبل از ترک، جراح دستورالعمل‌های خاصی (از جمله نحوه‌ی مراقبت از محل برش و درن‌ها و تعیین قرار ملاقات بعدی) را برای بهبود سریع‌تر به شما می‌دهد. در صورت لزوم، جراح شما برای کنترل درد، نسخه‌ای نیز برایتان تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای دوران نقاهت اعمال جراحی زیبایی

مزایا و معایب لیفت صورت چیست؟

مزایا: افراد معمولا برای بهبود علائم پیری و داشتن ظاهری جوان‌تر، لیفت صورت انجام می‌دهند. این می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس شخص کمک کند.

معایب: لیفت صورت نیز مانند هر جراحی دیگری، عوارض جانبی دارد. خطرات جراحی لیفت صورت، اگرچه نادر است، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسائل مروبط به بیهوشی
  • عفونت
  • مسائل مربوط به ترمیم زخم
  • جمع شدن خون در ناحیه‌ی جراحی
  • تغییر در احساس لامسه‌ی ناحیه‌ی موردنظر یا بی‌حسی
  • آسیب اعصاب صورت
  • ریزش موی موقت یا دائمی در محل‌های برش
  • ماندگاری جای زخم و بخیه‌ها
  • تورم طولانی‌مدت
  • چندرنگی پوست

در دوره‌ی نقاهت پس از لیفت صورت چه انتظاری باید داشت؟

پس از جراحی لیفت صورت، کبودی و تورم را تجربه خواهید کرد که حدود دو تا سه هفته ادامه خواهد داشت. برخی از افراد با سرعت بیشتر و برخی دیگر کندتر بهبود می‌یابند. در بیشتر موارد، جراح تنها چند روز پس از جراحی لیفت صورت، باندهای روی صورت را برمی‌دارد. جراح عموما چندین بار در طی دو تا سه هفته پس از عمل جراحی، شخص را معاینه می‌کند تا کبودی و تورم را ارزیابی کرده و بخیه‌ها را بردارد.

دوران نقاهت پس از جراحی چقدر است؟

زمان لازم برای بهبودی پس از لیفت صورت بستگی به نوع جراحی و سلامت کلی شخص دارد. ممکن است برای چند هفته کبودی و تورم وجود داشته باشد. با این حال، ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد تا چهره‌ی فرد به حالت عادی برگردد.

چه زمانی می‌توان پس از لیفت صورت به سرکار یا فعالیت‌های دیگر برگشت؟

اکثر افرادی که لیفت صورت تهاجمی‌تری انجام می‌دهند می‌توانند در عرض دو تا سه هفته به سرکار بازگردند. اگر از روش دیگری مانند مینی لیفت صورت استفاده شده، معمولاً بعد از پنج تا هفت روز می‌توان به سرکار بازگشت. عموما جراح‌ها توصیه می‌کنند که حداقل تا سه هفته پس از جراحی، ورزش‌های شدید انجام نشود.

بعد از انجام لیفت صورت چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کرد؟

اگر جراحی لیفت صورت انجام داده‌اید، در صورت داشتن هر یک از علائم یا تجربیات زیر باید فوراً با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید:

  • خونریزی زیاد که باند روی صورت را اشباع کند
  • تورم شدید
  • تب
  • ترشحات غیرطبیعی یا چرک از محل برش
  • درد شدید
  • بخیه‌ها قبل از برداشتن، باز شده یا بیرون آمده باشند

بهترین سن برای لیفت صورت چیست؟

اکثر افرادی که لیفت صورت انجام می‌دهند این کار را در دهه‌ی 40، 50 یا 60 سالگی انجام می‌دهند، زمانی‌که علائم پیری ظاهر می‌شود. هیچ «بهترین سنی» برای لیفت صورت وجود ندارد زیرا سن افراد و ظاهرشان متاثر از عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی و محیط است. برخی از افراد در اواسط 40 سالگی تا اوایل 50 سالگی لیفت اولیه و سپس در دهه‌ی 60 «به‌روزرسانی» دوم لیفت صورت را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی بینی طبیعی

چه نوع لیفت صورت برای شما مناسب است؟

انواع مختلفی از جراحی‌های لیفت صورت وجود دارد و هر نوع عمل جراحی به اندازه‌ی شما منحصربه‌فرد است. برخی از لیفت‌ها، مناطق خاصی از صورت را هدف قرار می‌دهند درحالی‌که برخی دیگر روی بیشتر یا تمام نواحی صورت تاثیر می‌گذارند. جراحی که دارای مجوز باشد می‌تواند همه‌ی گزینه‌های لیفت صورت را با شما در میان بگذارد تا بتوانید با کمک او درباره‌ی نوع جراحی تصمیم بگیرید.

به طور کلی، هرچه پوست شل و اضافی بیشتری وجود داشته باشد، نوع جراحی اهمیت بیشتری خواهد داشت. در این موارد، جراحان اغلب لیفت صورت کامل یا سنتی را توصیه می‌کنند. اگر پوست صورت آن‌قدر شل نباشد و فقط علائم اولیه‌ی پیری را داشته باشد، جراحی کمتر تهاجمی مانند مینی لیفت صورت انتخاب می‌شود. با لیفت صورت می‌توان جراحی‌های دیگری را نیز مانند جراحی پلک یا لیفت ابرو همراه کرد تا جوان‌سازی کامل‌تری حاصل شود.

کلام پایانی

لیفت صورت یکی از جراحی‌های زیبایی رایج است و معمولاً میزان رضایت بالایی را به همراه دارد. با این حال، مهم است که از سلامت عمومی جسمی و روانی خوبی برخوردار باشید و همه‌ی خطرات و عوارض جراحی لیفت صورت را در نظر بگیرید. برای این منظور می‌توانید با کلینیک ما تماس گرفته و اولین وقت مشاوره‌ی خود را تنظیم کنید تا با مشاورهای حاذق که دارای مجوز هستند مشورت و درباره‌ی تمام خواسته‌ها، نیازها و نگرانی‌های خود صحبت کنید. ما به شما کمک می‌کنیم تا لیفت صورتی را انتخاب کنید که برای شما و اهداف شما بهترین کارکرد را داشته باشد. در بخش زیر نیز می‌توانید سوالات و نظرات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما باشند.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منبع: clevelandclinic

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *