چگونه آثار بخیه را از صورت پاک کنیم؟

عموما جای بخیه‌ها به مرور زمان بهبود پیدا کرده و دیگر اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، با این حال گاهی ممکن است روند بهبود طبیعی انجام نشود و جای زخم روی پوست باقی بماند. خوشبختانه، چندین روش درمانی پیشرفته وجود دارد که می‌توانند به از بین بردن جای بخیه کمک کنند. از بین بردن جای بخیه با استفاده از درمان‌های پیشرفته‌ی پوستی امکان‌پذیر است که در نهایت به ترمیم پوست کمک بسیار می‌کند.

بیشتر بخوانید: جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

جای بخیه چیست؟

معمولاً پزشکان در صورت آسیب شدید یا حین جراحی، برای بستن جای گشودگی، آن را بخیه می‌زنند. این بخیه‌ها به نگهداری مناسب نیاز دارند تا از باقی ماندن جای زخم اطمینان حاصل شود. با این حال، بخیه‌ها اغلب آثاری در ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست به جا می‌گذارند. به این دلیل که چینش طبیعی سلول‌های پوست به دلیل بریدگی یا آسیب‌دیدگی مختل می‌شود و روند بهبودی پوست را به طور کامل به حالت قبلی باز نمی‌گرداند. از آن‌جایی که پوست هر شخص به طور متفاوتی به روند بهبود طبیعی بدن واکنش نشان می‌دهد، ممکن است این پدیده منجر به باقی ماندن زخم شود.

انواع مختلف بخیه چیست؟

بسته به نوع زخم، پزشک تصمیم می‌گیرد از روش‌های متفاوتی برای بستن زخم استفاده کند. این روش‌ها آثاری را به شکل‌های مختلف (گاهی مانند نقاط سفید و قهوه‌ای یا شبیه ریل قطار) باقی می‌گذارند. بخیه‌ها می‌توانند علائم خطی عمیقی را در هر ناحیه از بدن شما مانند صورت از جمله پیشانی، گونه‌ها، بازوها یا دست‌ها و قسمت بالایی بدن (مانند سینه، شکم و پشت)، قسمت پایین بدن (مانند ران و ساق پا) ایجاد کنند.

آیا می‌توان از آثار بخیه پیشگیری کرد؟

اصولا نمی‌توان از به وجود آمدن این آثار پیشگیری کرد اما روش‌هایی برای محو شدن ظاهر آن‌ها در مناطقی که به دلایل زیبایی‌شناختی اهمیت بیشتری دارند و قابل مشاهده هستند وجود دارد.پزشک متخصص براساس وضعیت فعلی پوست می‌تواند با انجام معاینه‌ی فیزیکی و مطالعه‌ی تاریخچه‌ی پزشکی دقیق مراجعه‌کننده، تصمیم رضایت‌بخشی بگیرد.

بیشتر بخوانید: آیا فیلر زدن برای همه مناسب است؟ خطرات و عوارض فیلر

چگونه می‌توان آثار بخیه‌های قدیمی را از بین برد؟

در اینجا برخی از گزینه‌های درمانی وجود دارد که ممکن است متخصص پوست شما برای کاهش چشمگیر علائم بخیه پیشنهاد دهد:

  • لایه‌برداری شیمیایی (Chemical peel)
  • درم ابریژن (Dermabrasion)
  • لیزردرمانی (Laser treatment)
  • میکرونیدلینگ (Microneedling)
  • جراحی زیبایی (Plastic Surgery)
  • تزریق (Injections)
  • کرم‌های رفع جای بخیه (Scar Removal Creams)

میزان موفقیت این درمان‌ها چقدر است؟

غالبا داروها کارایی ثابت شده‌ای برای از بین بردن آثار بخیه ندارند. لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن نیز به بهبود ظاهر پوست تا حدی کمک می‌کند اما روش‌هایی مانند لیزردرمانی و میکرونیدلینگ تا حد زیادی بالاترین میزان موفقیت را دارند زیرا می‌توانند به طور موثری هر نوع اثر یا جای بخیه را کاهش دهند.

چگونه باید کلینیک موردنظر برای درمان جای بخیه را انتخاب کرد؟

  • کلینیک موردنظر باید دارای آخرین تجهیزات تکنولوژی باشد.
  • متخصصان پوست کلینیک موردنظر حتما باید واجد شرایط و باتجربه باشند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • کلینیک فقط باید از تجهیزات لیزری مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) برای این عمل استفاده کند.
  • کلینیک باید بهداشت دقیق را رعایت کند و پروتکل‌های سختگیرانه را برای نتایج موثر دنبال کند.
  • برای تصمیم‌گیری آگاهانه، بهتر است نظرات مشتریان پیشین کلینیک را از طرق مختلف بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از جراحی زیبایی

کلام پایانی

اکنون که همه‌چیز را درباره‌ی گزینه‌های درمانی مختلف می‌دانید، دیگر مجبور نیستید تا آخر عمر با جای باقیمانده‌ی بخیه زندگی کنید. اگر می‌خواهید آن‌ها را به دلایل زیبایی‌شناختی از بین ببرید، امروز با کلینیک ما تماس بگیرید تا زودترین وقت مشاوره‌ی خود را تعیین کنید. متخصصین باتجربه‌ی ما در کلینیک بهترین و مناسب‌ترین روش درمانی را به شما پیشنهاد داده و در سریع‌ترین زمان ممکن شما را از شر جای بخیه‌ها رها می‌سازند. اگر سوال یا نظری دارید می‌توانید پایین همین صفحه پیغام بگذارید که در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منابع: olivaclinic، skinkraft

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *