جراحی زیبایی سینه، مزایا و معایب

همان‌طور که می‌دانیم جراحی زیبایی سینه از متداول‌ترین و پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در جهان است. این عمل زیبایی هم به هدف افزایش زیبایی ظاهری و هم برای کسانی‌که به هر دلیلی سینه‌ی خود را از دست داده‌اند گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

بزرگ کردن سینه -که با نام علمی ماموپلاستی نیز شناخته می‌شود- جراحی برای افزایش اندازه‌ی سینه است. این جراحی شامل قرار دادن ایمپلنت سینه در زیر بافت سینه یا ماهیچه‌های قفسه سینه است. برای برخی از زنان، بزرگ کردن سینه راهی برای احساس اعتماد به نفس بیشتر است. برای دیگران، این عمل بخشی از بازسازی سینه برای درمان شرایط مختلف پزشکی است. در این مطلب سعی داریم تا به شکلی جامع از جراحی زیبایی سینه و هر آن‌چه که باید درباره‌ی این عمل زیبایی پرطرفدار بدانید بگوییم تا بتوانید با آگاهی کامل درست‌ترین تصمیم را گرفته و به بهترین نتیجه برسید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از جراحی زیبایی

پیش از جراحی زیبایی سینه

اگر قصد بزرگ کردن سینه‌تان را دارید حتما با یک جراح زیبایی باتجربه مشورت کنید تا از خطرات احتمالی، عوارض و مراقبت‌های بعدی آن مطلع شوید. از ترجیحات خود درباره‌ی اندازه و شکل ظاهری سینه‌ها با جراح زیبایی موردنظرتان صحبت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. جراح انواع خاصی از ایمپلنت‌ها (چه از نظر جنس و بافت، چه از نظر شکل و اندازه) و تکنییک‌های مختلف جراحی را به شما معرفی و برایتان توضیح خواهد داد. سپس اطلاعات و تاریخچه‌ی شما بررسی خواهد شد تا جراحی با کمترین خطرات و عوارض همراه باشد.

حتما قبل از تصمیم به جراحی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

• ایمپلنت سینه مانع از افتادگی سینه نمی‌شود. جراح زیبایی ممکن است علاوه بر بزرگ کردن سینه، لیفت سینه را برای اصلاح افتادگی سینه‌ها نیز توصیه کند.
  • پروتز سینه تضمینی برای ماندگاری مادام‌العمر نیست. میانگین طول عمر ایمپلنت حدود 10 سال است. پارگی ایمپلنت می‌تواند احتمال داشته باشد. همچنین، سینه‌های شما همچنان پیر می‌شوند و عواملی مانند افزایش وزن یا کاهش وزن می‌تواند ظاهر سینه‌های شما را تغییر دهد. این مسائل احتمالاً منجر به جراحی بیشتر خواهد شد.
  • پس از عمل جراحی، ماموگرافی پیچیده‌تر انجام خواهد شد. اگر پروتز سینه دارید، علاوه بر ماموگرافی معمولی، به نماهای اضافی و تخصصی نیز نیاز دارید.
  • ایمپلنت سینه می‌تواند شیردهی را با مشکل مواجه کند. برخی از زنان پس از بزرگ کردن سینه می‌توانند با موفقیت، عمل شیردهی را انجام دهند. با این حال، برای دیگران، شیردهی می‌تواند تبدیل به چالش شود.
  • عموما بیمه هزینه‌ی پروتز سینه را پوشش نمی‌دهد. تا زمانی که این جراحی از نظر پزشکی ضروری نباشد -مانند پس از ماستِکتومی برای سرطان سینه- تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت. بنابراین برای رسیدگی به هزینه‌ها، از جمله جراحی‌های مرتبط یا آزمایش‌های تصویربرداری آینده، آماده باشید.
  • ممکن است پس از برداشتن ایمپلنت سینه به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. اگر تصمیم به برداشتن ایمپلنت خود دارید، ممکن است به عمل لیفت سینه یا سایر جراحی‌های اصلاحی برای کمک به بازیابی ظاهر سینه‌ی خود احتیاج پیدا کنید.
  • غربالگری برای پارگی ایمپلنت سیلیکونی توصیه می‌شود. FDA (سازمان بهداشت جهانی) توصیه می‌کند که بین 5 تا 6 سال پس از قرار دادن ایمپلنت پستان، برای غربالگری پارگی سینه‌ی سیلیکونی، با انجام MRI سینه را تحت‌نظر داشته باشید. توصیه می‌شود بعد از آن، هر دو تا سه سال یکبار MRI سینه را تکرار کنید. اگر علائم دیگری ندارید، سونوگرافی هم می‌تواند یک نوع روش غربالگری جایگزین باشد. با جراح زیبایی خود درباره‌ی نوع خاصی از تصویربرداری موردنیاز برای نظارت روتین ایمپلنت‌های خود مشورت کنید.

ممکن است قبل از جراحی نیاز به ماموگرافی اولیه داشته باشید. پزشک شما ممکن است داروهای خاصی را قبل از جراحی نیز تنظیم کند. به عنوان مثال، ممکن است از شما بخواهد تا مصرف آسپرین یا سایر داروهایی که می‌توانند خون‌ریزی را افزایش دهند، محدود کنید.

اگر سیگار می‌کشید، جراح از شما می‌خواهد که قبل و بعد از جراحی برای مدتی –حدود چهار تا شش هفته– سیگار را ترک کنید.

ترتیبی دهید که شخصی بعد از انجام عمل جراحی، شما را به خانه برساند و حداقل شب اول را در کنار شما بماند.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در کره

در طول جراحی زیبایی سینه

بزرگ کردن سینه را می توان در یک مرکز جراحی یا مرکز سرپایی بیمارستان انجام داد. این روش به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد و به احتمال خیلی زیاد، همان روز به منزل برمی‌گردید.

گاهی اوقات، بزرگ کردن سینه در طی بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. شما بیدار هستید اما ناحیه‌ی تحت عمل سینه‌ی شما بی‌حس است. با این حال، اغلب، بزرگ کردن سینه در طول بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح زیبایی گزینه‌های مختلف بیهوشی را با شما بررسی می‌کند تا بهترین تصمیم گرفته شود.

برای قرار دادن ایمپلنت سینه، جراح زیبایی برشی را در یکی از سه مکان زیر ایجاد می‌کند:

• چین زیر سینه (زیر پستانی)
  • زیر بازو (زیر بغل)
  • اطراف نوک سینه

جراح پس از ایجاد برش، بافت سینه را از ماهیچه‌ها و بافت همبند قفسه‌ی سینه جدا می‌کند. این برش باعث می‌شود تا فضایی جیب مانند، پشت یا جلوی بیرونی‌ترین عضله‌ی دیواره‌ی قفسه‌ی سینه (عضله‌ی سینه‌ای) ایجاد شود. جراح در ادامه ایمپلنت را در این فضا وارد کرده و پشت نوک پستان قرار می‌دهد.

ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل با ژل سیلیکون پر می‌شوند اما ایمپلنت‌هایی با جنس سالین بدون این‌که با چیزی پر شوند وارد این فضا شده و پس از قرار گرفتن در جای خود با آب‌نمک استریل پر خواهند شد. هنگامی‌که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، جراح برش را معمولا با بخیه می‌بندد و سپس آن را با چسب پوست و نوار جراحی پانسمان می‌کند.

پس از جراحی زیبایی سینه

درد و تورم تا چند هفته پس از جراحی بسیار محتمل است. در اطراف محل جراحی نیز ممکن است کبودی‌هایی به وجود بیاید. زخم‌ها به مرور زمان محو می‌شوند اما انتظار نداشته باشید به طور کامل ناپدید شوند. درحالی‌که در حال بهبودی هستید، استفاده از بانداژ فشاری یا سوتین ورزشی برای حمایت بیشتر و قرار دادن ایمپلنت‌های سینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. جراح زیبایی ممکن است داروهای ضددرد نیز تجویز کند.

دستورالعمل‌های جراح خود را درباره‌ی بازگشت به فعالیت‌های معمول خود دنبال کنید. به‌طور معمول می‌توان ظرف چند هفته به سرکار خود بازگشت. حداقل به مدت دو هفته از فعالیت‌های شدید -هر چیزی که می‌تواند نبض یا فشار خون شما را افزایش دهد- خودداری کنید. درحالی‌که در حال بهبودی هستید، به یاد داشته باشید که سینه‌هایی که تحت عمل زیبایی بوده‌اند به تماس فیزیکی یا حرکات تند حساس خواهند بود.

اگر جراح از بخیه‌هایی استفاده کرده که به خودی خود جذب نمی‌شوند یا لوله‌های تخلیه را در نزدیکی سینه‌های شما قرار داده‌است، برای برداشتن نیاز به قرار ملاقات دارید. اگر متوجه گرمی و قرمزی در سینه‌ی خود شدید یا تب کردید، همچنین در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه، در اسرع وقت با جراح خود تماس بگیرید چرا که می‌تواند از علائم عفونت در بدن شما باشد.

بیشتر بخوانید: لیفت صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

خطرات

مانند همه‌ی جراحی‌های زیبایی، بزرگ کردن سینه نیز خطرات احتمالی دارد، از جمله:

• بافت زخم‌گاه که شکل ایمپلنت سینه را مخدوش می‌کند (انقباض کپسولی)
  • درد سینه
  • تغییر در حس نوک سینه و خود سینه
  • تغییر موقعیت ایمپلنت
  • نشت یا پارگی ایمپلنت

برای اصلاح این عوارض و برداشتن یا جایگزینی ایمپلنت ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد.

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارتباط احتمالی بین ایمپلنت سینه و ایجاد لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک (ALCL) را شناسایی کرده‌است که نوعی سرطان غیرمعمول سیستم ایمنی است. این بیماری به عنوان لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان شناخته می‌شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده بر این باور است که زنان دارای پروتز سینه بیشتر در معرض این بیماری هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که این ایمپلنت‌ها لزوما باعث ایجاد این بیماری در بدن اشخاص می‌شوند. تحقیقات بیشتری برای درک رابطه‌ی بین این بیماری و ایمپلنت سینه موردنیاز است.

بیماری ایمپلنت سینه

علائم سیستِمیک -که گاهی اوقات بیماری ایمپلنت سینه نیز نامیده می‌شود- ممکن است با ایمپلنت سینه همراه باشد. ارتباط مستقیم این علائم با ایمپلنت سینه هنوز به وضوح شناخته نشده‌است. علائم و نشانه‌های گزارش‌شده شامل خستگی، از دست دادن حافظه، بثورات پوستی، مشکل در تمرکز و تفکر واضح و درد مفاصل است و برداشتن پروتز سینه ممکن است علائم را معکوس کند. تحقیقات برای تعیین ارتباط و علت آن اما همچنان ادامه دارد. اگر پروتز سینه دارید و هر یک از این علائم و نشانه‌ها را تجربه کردید، حتما با جراح خود در میان بگذارید.

اگر متوجه هرگونه تغییر در سینه یا ایمپلنت خود شدید، با پزشک خود صحبت کنید. ملاقات‌های مداوم و آزمایش‌های غربالگری مناسب می‌تواند عوارض احتمالی مربوط به جراحی بزرگ کردن سینه را شناسایی و برطرف کند.

بیشتر بخوانید: جراحی پلک چیست؟

سخن آخر

بزرگ کردن سینه می‌تواند اندازه و شکل سینه‌های شما را تغییر دهد. این جراحی ممکن است تصویر بدن و عزت‌نفس شما را بهبود بخشد اما سعی کنید انتظارات خود را واقع‌بینانه نگه دارید و انتظارات کمال‌گرایانه نداشته باشید. همچنین این را بدانید که سینه‌های شما پس از بزرگ کردن به پیر شدن ادامه خواهند داد و این جراحی جلوی روند پیری را نخواهد گرفت. همچنین افزایش یا کاهش وزن نیز ممکن است ظاهر سینه‌ی شما را تغییر دهد. اگر از ظاهر سینه‌های خود ناراضی هستید، ممکن است برای اصلاح این مسائل به جراحی بیشتری نیاز داشته باشید. برای تعیین اولین وقت مشاوره‌ی خود، می‌توانید با کلینیک ما تماس گرفته و از تخصص جراحان زیبایی باتجربه و حاذق ما بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید در بخش زیرین، نظرات و سوالات خود را مطرح کرده تا متخصصان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منبع: mayoclinic