بایدها و نبایدهای دوران نقاهت اعمال جراحی زیبایی

انتخاب جراح زیبایی متخصص و باتجربه، اولین مرحله برای داشتن عمل جراحی ایمن و نتایج عالی است. در مراحل بعدی باید دستورالعمل‌هایی را که جراحتان ارائه می‌دهد دنبال کنید. بخش بزرگی از زمان مشاوره‌ی قبل از جراحی، باید صرف ارائه‌ی راهکارها در فرآیند بهبودی شما شود. دستوراتی که جراح به هر بیمار می‌دهد بسته به نوع جراحی، شیوه‌ی زندگی بیمار و سابقه‌ی پزشکی‌اش متفاوت است. با این حال، برخی از بایدها و نبایدهای جهانی وجود دارد که همه‌ی بیماران باید برای بهبودی بهتر و سریع‌تر پس از انجام جراحی زیبایی به آن‌ها پایبند باشند. اکنون -پیش از این‌که برای عمل جراحی و دوران نقاهت خود برنامه‌ریزی کنید- به آن‌ها نگاه کنید تا بتوانید به بهترین شکل، مدیریت این دوران را به عهده بگیرید، بهبودی سریع‌تر حاصل شود و از نتیجه‌ی جراحی بیشترین رضایت را داشته باشید.

اول از همه باید بدانید که روند بهبودی پیش از عمل جراحی آغاز می‌شود. درست است که روند درمان و ترمیم، پس از جراحی اتفاق میفتد اما آماده‌سازی خود برای بهترین نتیجه، قبل از جراحی آغاز می‌شود و نقش مهمی در سرعت بهبودی شما دارد. این کار را با ایجاد محیطی بهینه برای درمان، هم برای بدن و هم در خانه انجام ‌دهید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از جراحی زیبایی

یک رژیم غذایی متعادل و پر از غذاهای کامل و مغذی بخورید.

یک بدن شفابخش به مواد مغذی کامل نیاز دارد، بنابراین هرچه زودتر بدن خود را با پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی با کیفیت تغذیه کنید. گوشت‌های بدون هورمون و پرورش‌یافته در مراتع، میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و چربی‌های سالم مانند آجیل و دانه‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. غذاهای فرآوری‌شده و شیرین باعث استرس و التهاب بدن می شوند. پس تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از سبد روزانه‌تان حذف کنید.

قبل و بعد از عمل جراحی سیگار نکشید و از نیکوتین استفاده نکنید.

همیشه برای ترک سیگار فهرستی از دلایل بیشمار وجود دارد اما اگر قصد انجام عمل جراحی دارید هرچه سریع‌تر نیکوتین را از زندگی‌تان حذف کنید. نیکوتین باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و خون‌رسانی به محل جراحی‌شده را کم می‌کند. این امر سرعت بهبودی را کاهش داده و خطر عفونت و حتی مرگ بافت را افزایش می‌دهد. نیکوتین باعث می‌شود تا ترمیم زخم به درستی انجام نشده و گاهی رد عمل جراحی تا حدی باقی بماند. به‌ویژه در روش‌هایی که شامل ترمیم بافت‌ها هستند، مانند کشیدن شکم، لیفت بدن و کوچک کردن سینه بسیار تاثیرگذار است. عموماً این روش‌ها برای بیمارانی که ظرف شش هفته‌ی قبل از جراحی، سیگار کشیده‌اند انجام نمی‌شود.

قبل از مصرف هر گونه دارو، گیاه دارویی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید. 

آیا می‌دانستید مصرف آسپرین و چای سبز قبل از جراحی زیبایی ممنوع است؟ به نظر می‌رسد، بسیاری از مواد بی‌ضرر یا حتی سالم قبل از جراحی خطرناک هستند. آن‌ها ممکن است باعث رقیق‌ شدن خون شوند و خطر خون‌ریزی داخلی را افزایش دهند. حتی ممکن است با داروهای بیهوشی تداخل داشته باشند. جراح شما لیستی از داروهایی را که باید قبل و بعد از جراحی حذف کنید در اختیار شما قرار می‌دهد. آن را به طور کامل بخوانید، همراه خود داشته باشید و جدی بگیرید.

مقدمات مراقبت از کودک و حیوانات خانگی را فراهم کنید و پیش از عمل جراحی آن را مدیریت کنید.

صادقانه بگوییم، شما تا چند روز پس از عمل جراحی عملاً کاری نمی‌توانید انجام دهید. ممکن است در مورد چیزهایی که بدیهی هستند (مانند بلند شدن از رختخواب، رفتن به توالت، لباس پوشیدن و غیره) به کمک نیاز داشته باشید، چه برسد به این‌که بچه‌هایتان را حمام کنید و غذا بپزید. از قبل کمک بگیرید تا خانواده‌ی شما دچار هرج و مرج نشود و مجبور نباشید که بیش از حد خود را تحت فشار قرار دهید. برنامه‌ی مراقبت تمام وقت از کودک را برای حدود یک هفته بعد از جراحی سینه و دو هفته بعد از عمل کشیدن شکم یا لیفت بدن سازماندهی کنید. حیوانات خانگی خود را هم فراموش نکنید. مراقبت از حیوانات خانگی وظیفه‌ای است که باید حتماً به دیگری محول شود.

بعد از عمل جراحی استراحت کافی داشته باشید.

زمان استراحت برای بیمارانی که عادت دارند از صبح تا غروب در حال حرکت باشند، سخت است. اما الان زمانی است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. تنها وظیفه‌ی شما استراحت کردن است تا بتوانید بهترین نتیجه را از دوران نقاهت بگیرید. به یاد داشته باشید که ازکارافتادگی موقتی است. نگران نباشید، در نهایت با اعتماد به نفس بسیار بیشتری به کار و ورزش باز خواهید گشت!

تا چند روز بعد از عمل جراحی، داروهای ضد درد خود را حتماً مصرف کنید.

بسیاری از بیماران علاقه‌ای به مصرف دارو ندارند و کاملاً قابل احترام است. اما حتی اگر بعد از جراحی درد زیادی نداشته باشید، داروهای ضددرد به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر استراحت کنید. این روند را ادامه دهید تا زمانی که جراح شما تشخیص دهد دیگر نیازی به مصرف داروی ضددرد نیست. حواستان باشد در حالی که داروهای ضددرد مصرف می‌کنید رانندگی نکنید. از شخص دیگری بخواهید تا شما را به جلسات مشاوره با پزشک جراح یا هر جای دیگری که نیاز دارید ببرد.

مقدار زیادی آب بنوشید و فیبر روزانه‌ی خود را تامین کنید.

هیدراته ماندن به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر احساس بهبودی داشته باشید، اثرات باقیمانده‌‌ی بیهوشی را از بین می‌برد و به بدن‌تان کمک می‌کند تا مواد مغذی را به محل جراحی برساند و در نهایت روند بهتر شدن سریع‌تر طی شود. همچنین به کاهش یبوست بعد از عمل (عوارض جانبی رایج داروهای ضددرد) نیز کمک می‌کند.

از زخم‌های خود به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از زخم‌ها نه تنها برای اطمینان از بهبودی و محو شدن جای زخم، بلکه برای محافظت از شما در برابر عفونت، کلیدی است. ما دستورالعمل‌های دقیقی را برای نحوه‌‌ی مراقبت از زخم‌ها به شما ارائه می‌دهیم اما موارد مهمی وجود دارند که در ادامه با شما در میان می‌گذاریم:

  • اگر زخم‌های شما با نوار جراحی پوشانده شده‌است، هرگز برای دیدن جای عمل جراحی آن‌ها را جدا نکنید. تا جایی‌که ممکن است اجازه دهید سر جای خود باقی بمانند. نوار جراحی از زخم‌های شما در برابر کثیفی که می‌تواند باعث عفونت شود محافظت می‌کند و کشیدگی ناشی از حرکات بدن را که باعث بزرگ شدن جای زخم‌ می‌شود کاهش می‌دهد.
  • لطفاً به هیچ عنوان لباس تنگ نپوشید. این نوع لباس‌ها روند بهبودی را کند می‌کنند. از لباس‌های گشاد، آزاد و ترجیحاً با الیاف طبیعی استفاده کنید.
  • زخم‌های خود را خشک نگه دارید. دوش گرفتن خوب است اما حمام، جکوزی و شنا در چهار هفته‌ی اول مجاز نیست چرا که غوطه‌وری در آب خطر عفونت را افزایش می‌دهد. پس از دوش گرفتن، محل زخم را به آرامی و با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید.

حتی اگر احساس بهتری دارید فعالیت را شروع نکنید.

از آن‌جایی که مدت زیادی استراحت کرده‌اید و روزها خسته‌کننده شده‌اند ممکن است به محض این‌که احساس بهتری پیدا کردید وسوسه شوید که فعالیت‌های همیشگی‌تان را از سر بگیرید. این‌که دوباره احساس می‌کنید خوب شده‌اید و انرژی خود را بازیافته‌اید نشانه‌ی آن است که بهبودی شما خوب پیش رفته‌است اما به خاطر داشته باشید که بهبودی شما کامل نشده‌است. لطفاً سلامتی و نتیجه‌ی جراحی خود را به دلیل بی‌حوصلگی به خطر نیندازید. چند هفته کار و ورزش کمتر آسیبی به حرفه و تناسب اندامتان وارد نمی‌کند. بعد از این مدت اگر زندگی معمول خود را از سر گرفتید این قانون ساده را دنبال کنید: اگر چیزی محل‌ زخم‌های شما را می‌کشد، اذیت می‌کند و احساس درد می‌کنید، به سرعت آن فعالیت را کنار بگذارید. کمی عقب‌نشینی کنید و قبل از امتحان مجدد آن کار با جراح خود درباره‌ی احساسی که در ناحیه‌ی جراحی داشته‌اید صحبت کنید.

با جراح خود در تماس باشید.

در تمام طول این مسیر حتماً سؤالات زیادی برایتان به وجود می‌آید. هرچقدر سوالات به نظرتان بی‌اهمیت باشند باز هم با مطب یا کلینیک جراح خود تماس بگیرید و اولین وقت مشاوره را تعیین کنید. احساس نگرانی باید آخرین چیزی باشد که بیمار دچارش می‌شود. همچنین برای قرارهای بعدی آماده باشید و به پزشکتان مراجعه کنید. حتی اگر فکر می‌کنید اوضاع به خوبی پیش می‌رود، به هیچ‌وجه وقت ملاقات را از دست ندهید. ما باید مطمئن شویم که بهبودی شما به طور عادی پیش می‌رود. اگر می‌خواهید به سرعت بهبود پیدا کنید و به نتایج عالی برسید، باید به‌طور مداوم با جراح خود در ارتباط باشید.

کلام پایانی

عمل جراحی روند دشواری است حتی اگر جراحی زیبایی باشد. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، قبل و بعد عمل باید تحت‌نظر بوده و با جراح خود در ارتباط باشید. اگر سوالی درباره‌ی این فرآیند دارید می‌توانید با کلینیک ما تماس گرفته و اولین وقت مشاوره‌ی خود را تعیین کنید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش زیرین این مطلب به اشتراک بگذارید تا متخصصین ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما باشند.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

منبع: granitebaycosmetic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *