جراحی ترمیم پرده گوش

ترمیم پرده گوش

جراحی ترمیم پرده گوش

پرده گوش ممکن است در مواردی پاره یا سوراخ شود که درمان آن با عمل جراحی امکان پذیر است. برای درک بهتر از این جراحی با ما در این مقاله از سایت دکتر آزاده ناصحی، جراح گوش و حلق و بینی همراه باشید.

در ابتدا بهتر است بدانیم پرده گوش چست؟ پرده گوش یک غشای نازک است که گوش میانی و گوش بیرونی را از هم جدا میکند. به این پرده در اصطلاح پزشکی غشای تمپانی (tympanic membrane) و یا سماخ گوش هم گفته میشود. وظیفه پرده گوش انتقال صدایی است که از گوش بیرونی دریافت میشود به صورت ارتعاش به گوش میانی و در نهایت به گوش داخلی است.

علل آسیب دیدن پرده گوش

این پرده ممکن است به دلایل مختلفی پاره یا سوراخ شود:

  • عفونت گوش: در بعضی عفونت های شدید مخصوصا در دوران کودکی به دلیل جمع شدن مایعات در گوش میانی احتمال دارد پرده گوش تحت فشار قرار بگیرد و پاره شود.
  • صدای بلند: همانطور که قبلا گفته شد وظیفه پرده گوش تبدیل صدا به ارتعاشات است، در صورتی که فرد در مجاورت صدای خیلی بلند مانند انفجار قرار بگیرد ممکن است پرده گوش نتواند مقاومت کند و پاره شود.
  • دخول اشیا: یکی از اشتباهات افراد وارد کردن اشیای خارجی در گوش است، مانند کلید، خودکار و … این امر باعث آسیب به پرده گوش میشود.
  • باروتروما: یا ترومای فشار زمانی اتفاق میوفتد که فرد در محیطی قرار بگیرد که فشار هوا با فشار حفره های تو خالی بدن تفاوت زیادی داشته باشد. مانند غواصی و یا در هواپیما.
  • ضربه شدید به سر: هرگونه ضربه که باعث شکستگی سر و شکستگی استخوان های گوش میانی شود احتمال آسیب رساندن به پرده گوش را افزایش میدهد.

علائم آسیب دیدن پرده گوش

آسیب دیدن پرده گوش علائم متعددی دارد که در صورت مشاهده هرکدام باید به پزشک مراجعه کرد، این علائم عبارت اند از:

  1. درد، که اولین علامت است و در صورت ادامه دار شدن باید به پزشک مراجعه کرد
  2. افزایش صدای داخلی گوش یا به اصطلاح عامیانه زنگ زدن گوش
  3. کاهش شنوایی و یا از دست دادن شنوایی به طور کامل
  4. سرگیجه، حالت تهوع و عدم داشتن تعادل
  5. تب، که به دلیل وجود عفونت در گوش به وجود می آید.
  6. خارش گوش

انواع تمپانوپلاستی

این عمل جراحی بسته به شدت آسیب به سه روش انجام میپذیرد:

  1. وصله ای: زمانی که سوراخ ایجاد شده نسبتا کوچک است و جراح سوراخ را با موادی مانند کاغذ، ژلاتین یا چربی گرفته شده از لاله گوش میپوشاند تا به مرور زمان ترمیم شود.
  2. گرافت میانی: در این روش جراح یک بافت که از عضله یا غضروف گوش گرفته را از یکی از دو راه کانال گوش و یا برش پشت گوش، پشت پرده گوش قرار میدهد و آن را بالا میاورد.
  3. جانبی: این روش برای آسیب های شدید است، بدین صورت که جراح قسمت های آسیب دیده پرده گوش را خارج کرده و یک بافت فاسیا که از بدن خود بیمار برداشته جایگزین میکند.

اقدامات پیش از جراحی گوش

بیمار باید همه آزمایشات گفته شده را انجام داده و نتیجه را به پزشک اطلاع داده، علاوه بر این لازم است بیمار سوابق پزشکی خود و داروهایی که در حال حاضر استفاده میکند را به پزشک خود اطلاع دهد.

  1. قطع مصرف الکل و دخانیات 2 هفته قبل از جراحی
  2. قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون به صلاحدید پزشک
  3. رعایت موارد بهداشتی مانند استحمام و نداشتن آرایش و زیور آلات

مراقبت های بعد از عمل جراحی تمپانوپلاستی

بعد از عمل برای ثابت شدن بافت اضافه شده پزشک پنبه یا گاز استریل در گوش قرار میدهد. این پنبه به مدت یک هفته باید در گوش بماند تا بافت اضافه شده از جای خود کنده نشود.

  1. جلوگیری از وارد شدن آب به گوش
  2. جلوگیری از فین نکردن
  3. مصرف منظم داروهای تجویز شده
  4. عدم انجام فعالیت های بدنی سنگین تا یک هفته

عوارض جراحی تمپانوپلاستی

باید آگاه باشیم هر عمل جراحی عوارضی دارد که با انتخاب پزشک جراح حاذق میتوان این عوارض را به حداقل رساند.

    1. آسیب به عصب صورت یا استخوان های گوش میانی
    2. از دست دادن شنوایی
    3. ایجاد عفونت در محل جراحی
    4. ایجاد کیست
    5. عدم ترمیم کامل پرده گوش

هزینه عمل جراحی ترمیم گوش

از آنجایی که بسته به شدت آسیب نوع عمل تفاوت دارد نمیتوان هزینه دقیق برای این عمل جراحی تعیین کرد و رقم آن بسته به شرایط بیمار، میزان آسیب دیدگی و … تغییر میکند.

سخن پایانی

شنوایی یکی از حواس شش گانه ما هست و باید به خوبی از عضو مربوط به آن نگه داری کرد، اگرچه در مواردی آسیب به گوش وارد میشود ولی با انتخاب صحیح دکتر میتوان دوباره سلامتی را به بدن خود هدیه داد. دکتر آزاده ناصحی یکی از مجرب ترین پزشکان گوش حلق و بین است که در زمینه عمل های درمانی و زیبایی خدمات شایانی به شما دوستان عزیز ارائه میدهد.

دکتر آزاده ناصحی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی های سرو گردن در روزهای کاری در مطب خود آماده‌ی ویزیت کردن و ارائه‌ی مشاوره به شما زیباجویان گرامی است. همچنین همیشه می‌توانید در اینستاگرام سوالات خود را پرسیده و از ویدیوهای آموزشی مجموعه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *